Erittäin hyviä kommentteja AjAlta ja Jiiltä, komppaan molempia!

Tosiaan jos ajattele, että haluat ns. peruspokkarin, käy sulle varmasti jotakuinkin mikä vain n. 150+e maksava kapistus. Pääosin tuossa hintaluokassa kuvanlaatu (lue: optiikka + kenno) alkaa olla jo kohtuullinen ja varmasti pärjäät jokapäiväisessä kuvauksessa.
Itse päädyin jokunen hetki sitten Pansun DMC-ZX1:seen. Siinä tuo zoom taisi olla 8x, eli hiukan parempi kuin näissä monissa peruspokkareissa (3-5x), mutta kuitenkin vielä pienempi kuin superzoomeissa (10-20x).
Itse olen pitänyt tuosta, kuvanvakain on törrrrkeen hyvä tuonkokoiseen kapistukseen ja viteeokuvan laatu hyvä. Ja kyllä tuolla saa jo ihan mukavia otoksia ihan still-kuvauksessakin. Omasta mielestäni tutustumisen arvoinen vempele (ylläri

).
Ja kuten AjA tuossa totesikin, moni ostaa kameran pitkän zoomin takia, mutta ei käytäs sitä käytännössä koskaan. Laajispäässä toisaalta saisi aina olla pienemmät millit, eli laajempi kuvakulma. Sisäkuvauksessa tulee 28mm aika helposti jo vastaan ja ero 24mm:seen on jo jonkinlainen... Tuo pansu tarjoaa laajispäähän millejä 25mm kinovastaavuudessa.
Saa tulla testaamaan jos haluaa!