Mitvit.com

Mitvit.com

• 09.09.2010, 05:11:04
  • Welcome, Guest
Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

News:

Author Topic: Panasonicin päivitys  (Read 177 times)

needle

• Shell regular customer
    • View Profile
    • Persdyno
Panasonicin päivitys
« on: 12.11.2009, 09:47:39 »

Nyt tais tulla sellanen kamera, että kannattaa hyvin palvellut DMC-FZ8 päivittää. FZ8ssa on ruvennut zoomin moottorista kuulumaan kummallista meteliä, eli varmaan hiekkaa päässyt väärään paikkaan...

Uus kamera ois pari sukupolvea uudempi DMC-FZ35/FZ38. Hintaa kertyis reilu 200e ja sillä saisin ratakameraksi 60fps 720p videota stereoäänellä. Zoomi ja AF toimii kuvattaessa.

Kuviakin tulee otettua, eli niitäkin pitäis pystyä ottamaan. Tyytyväisiä ollaan oltu jo ton DMC-FZ8n laatuun, eli ei tää varmaan ainakaan huonompi ole.

Jii

• Shell regular customer
    • View Profile
    • Opel Club Finland
Re: Panasonicin päivitys
« Reply #1 on: 12.11.2009, 17:21:28 »

Eihän toi maksa mitään, joten kauppaan ja sassiin!
Tosin millähän nopeudella se autofocus toimii 720p matskua kuvatessa, eli onko käyttökelpoinen siinä käytössä? On nimittäin toivottoman hitaita aaäffiä jossain videokameroissakin :(
Ei kovaa, mutta täysiä!

Tuumer

• Shell regular customer
    • View Profile
« Reply #2 on: 25.07.2010, 01:27:00 »

Hey Needle, ostitko tuollaisen Panasonicin?
Tuo DMC-FZ38 alkoi kiinnostamaan kun pikkuhiljaa tarttis kamera päivittää.
Minuahan eivät niin sanotut ammattimiehet kyni!

needle

• Shell regular customer
    • View Profile
    • Persdyno
« Reply #3 on: 28.07.2010, 13:37:23 »

Edelleen mennään tällä vanhalla FZ-8lla. Kaveri osti tuon 38n ja on ollut todella tyytyväinen.

Tuumer

• Shell regular customer
    • View Profile
« Reply #4 on: 28.07.2010, 15:43:15 »

Hyvä tietää ettei se varmaan ihan huono ole. Mun taidoille tuossakin taitaa olla omimaisuuksia liiankin kanssa...

Osaako joku selittää tällaiselle ummikolle onko tuollainen superzoom hyvä vaihtoehto, kun haussa on lähinnä pikkaisen parempi kamera kuin peruspokkari?
Tiedän ettei mulla riitä mielenkiinto järjestelmäkameroihin, mutta olisiko kuitenkin joku paremman laatuinen pokkari, esim. DMC-LX3 kuitenkin parempi vaihtoehto kuin tuo DMC-FZ38? DMC-LX3 on tosin jo vähän hinnakaampi, eroa esimerkiksi Sony NEX-3A mikrojärjestelmäkameraan ei ole hirvittästi.

Toisin sanoen mulla ei oo mitään hajua minkälaisen kameran sitä hankkisi, enkä oikeastaan tiedä kameroista mitään. Nyt mun 5 vuotta vanha 4 megapixelinen Olympus alkaa olla tiensä päässä, eikä sen kuvanlaatu ole oikein koskaan silmiä hivellyt, joten uuden tarttis. :)

Jii

• Shell regular customer
    • View Profile
    • Opel Club Finland
« Reply #5 on: 28.07.2010, 17:00:21 »

Osaako joku selittää tällaiselle ummikolle onko tuollainen superzoom hyvä vaihtoehto, kun haussa on lähinnä pikkaisen parempi kamera kuin peruspokkari?

Lyhyesti: On.

Hieman pidemmin selitettynä: Optiikka ratkaisee on sitten kyseessä pokkari, järkkäri tai vaikka kännykkä. Yllättäen kun megapikselit eivät tee huonosta optiikasta yhtään sen parempaa. Nyrkkisääntönä voi pitää, että mitä suurempi optiikka, sen parempi. Isomman koon myötä kun saadaan usein valovoimaisempi optiikka; tästä kertoo F-luku, joka on tässä mainitussa pansussa niinkin pieni kuin 2.0 (pienempi on siis parempi), tsekkaa speksit.

Valovoima tosin heikkenee mitä enemmän käytät zoomia, mutta pokkarilla näistä asioista ei tarvitse välittää. Kunhan on vaan pieni F-luku edes laajakuvalla, niin sellainen on hyvälaatuinen peli. Valovoima on ratkaiseva tekijä kun kuvataan sisätiloissa tai hämärässä. Heikon valovoiman kompensoimiseksi kun joudutaan nostamaan kennon herkkyyttä (kasvatetaan ISO-arvoa), joka taas tekee kuvasta rakeisen. Pahimmassa tapauksessa joudutaan jopa käyttämään suoraa salamavaloa, joka viimeistään pilaa kuvan.

Muut ominaisuudet, kuten megapikselit ja akun kesto kannattaa tsekata optiikan jälkeen. Hirveää määrää megapikseleitä et tarvitse ellet jaksa alkaa rajaamaan kuvia, mutta tuskin pokkariotoksia kukaan tosissaan rajailee...
Ei kovaa, mutta täysiä!

AjA

• Shell regular customer
  • Orly?
    • View Profile
    • Lintsi - Forum
« Reply #6 on: 29.07.2010, 13:56:53 »

Lyhyesti: On.

Tää kyllä riippuu ihan siitä, mitä kameralta haluat. Fakta nyt vaan on se, että mitä suurempi zoom-kerroin putkessa on, sitä enemmän ollaan jouduttu tekemään kompromisseja optiikan rakenteen jne suhteen.
Ite valitsisin jonkun "lyhyemmällä" zoomilla varustetun mallin. Niissä kun monesti on sitä laajempaakin päätä paremmin tarjolla, joka ainakin itelleni on paljon tärkeämpää. Ja optiikan laatu muutenkin pääsääntöisesti parempaa.

Kennon koko myös vaihtelee jo pokkareidenkin välillä. Kannattanee siihenkin kiinnittää huomiota kameraa valittaessa. Teoriassahan tää on osittain makukysymys, mutta käytännössä suurempi=parempi. Ja komppaan Jiitä siinä, että megapikselimäärä on yks viimeisistä asioista, johon kannattaa kiinnittää huomiota. Omassa järkkärissä niitä on naurettavat 6Mpix, enkä kertaakaan ole haikaillut lisäpikselien perään  B)

Mutta nää on ihan vaan mun mielipiteitä omaa käyttöäni ajatellen. Jos tunnet tarvitsevas pitkää zoomia, niin noi superzoomit on varmasti sulle se paras vaihtoehto.
I know Kung Fu, Karate and 20 other dangerous words...
-
Aus einem verzagten Arsch kommt kein fröhlicher Furz.

Flawa

• Xpanded
  • Shell regular customer
  • LintuvaaraDotCom
    • View Profile
« Reply #7 on: 29.07.2010, 23:39:37 »

Erittäin hyviä kommentteja AjAlta ja Jiiltä, komppaan molempia! :)

Tosiaan jos ajattele, että haluat ns. peruspokkarin, käy sulle varmasti jotakuinkin mikä vain n. 150+e maksava kapistus. Pääosin tuossa hintaluokassa kuvanlaatu (lue: optiikka + kenno) alkaa olla jo kohtuullinen ja varmasti pärjäät jokapäiväisessä kuvauksessa.
Itse päädyin jokunen hetki sitten Pansun DMC-ZX1:seen. Siinä tuo zoom taisi olla 8x, eli hiukan parempi kuin näissä monissa peruspokkareissa (3-5x), mutta kuitenkin vielä pienempi kuin superzoomeissa (10-20x).
Itse olen pitänyt tuosta, kuvanvakain on törrrrkeen hyvä tuonkokoiseen kapistukseen ja viteeokuvan laatu hyvä. Ja kyllä tuolla saa jo ihan mukavia otoksia ihan still-kuvauksessakin. Omasta mielestäni tutustumisen arvoinen vempele (ylläri :)).

Ja kuten AjA tuossa totesikin, moni ostaa kameran pitkän zoomin takia, mutta ei käytäs sitä käytännössä koskaan. Laajispäässä toisaalta saisi aina olla pienemmät millit, eli laajempi kuvakulma. Sisäkuvauksessa tulee 28mm aika helposti jo vastaan ja ero 24mm:seen on jo jonkinlainen... Tuo pansu tarjoaa laajispäähän millejä 25mm kinovastaavuudessa.

Saa tulla testaamaan jos haluaa!

needle

• Shell regular customer
    • View Profile
    • Persdyno
« Reply #8 on: 30.07.2010, 14:22:32 »

Tuo uusi DMC-FZ100 näyttää varsin kivalta vehkeeltä myös. Mitä Flawa tuossa jo sanoi, niin omassakin kamerassa sitä laajaa kaipaa matkoillakin aika usein. Esim. viikko sitten Roomassa, missä nuo nähtävyydet ei tahdo mahtua kuvaan vaikka seisoo kuinka kaukana... Toki tossa omassa laajakulma on vaan 36mm.

DMZ-FZ100ssa kuitenkin on jo 25mm laajakulma ja sitten sitä zoomia tosiaan riittää...

Videot on yks mistä itse olen ollut todella tyytyväinen. Ratavideothan on kaikki kuvattu tolla FZ8lla.

Flawa

• Xpanded
  • Shell regular customer
  • LintuvaaraDotCom
    • View Profile
« Reply #9 on: 30.07.2010, 16:01:04 »

:o Oho! Toi FZ100 on jo SUPERzoom! :)

Tosiaan yksi tärkeä ominaisuus kamerassa on myös koko. Eli jos tahdot että kamera kulkee helposti mukana, on tietty "normipokkarin" kokoinen kamera turvallisempi kuin superzoomit.

Mutta nää on taas semmoisia äiti-tytär-juttuja. Itsellä kun on järkkärissäkin käytössä putkia vain välille (kinovastaavuutena) 17mm-136mm. Ja toi pansu olis kinovastaavuutena 600mm. Eli sillä kuvais jo Espoosta stadin keskustan meininkiä :)

Tuumer

• Shell regular customer
    • View Profile
« Reply #10 on: 30.07.2010, 16:48:06 »

Kiitti jätkät. Nyt on pää sekaisin kamera-asioista kuin Haminan kaupunki konsanaan. :-\

Ei mut joo, kyllä mä taidan nyt kuitenkin pitäytyä ihan vaan pokkarissa, noi superzoomit ei taida kuitenkaan olla ihan sellaista mitä mä tartten. Panostaa vaikka sitten järkkäriin jos alkaa kuvaaminen enempi kiinnostamaan.

Pitää vaan perehtyä lisää noihin F-arvoihin ja muihin juttuihin jotka vaikuttaa kuvanlaatuun.

Flawa, kattelinkin et olit päätynyt tohon DMC-ZX1, se vois olla kyl hyvä vaihtoehto mullekin.